AFTENMARKER

Anne Skole Overgaard, Sonja Lillebæk Christensen, Mette Juul, Camilla Rasborg og Elsebeth Norrie

Gallery Hjorth
Grønnegade 25, Horsens

3. september - 24. september 2016

Skumring, forgængelighed og død løber som en understrøm i udstillingens værker, der alle beskriver forskellige landskaber, steder eller sindstilstande.

Kurateret af Anne Skole Overgaard

ELSEBETH NORRIE: AFTENMARKER

Akvarel, 30 x 40, 2005

Elsebeth Norries landskabsmalerier er utrolig detaljerede og samtidig sært uvirkelige. Hvert enkelt græsstrå er malet med ufatteligt præcise penselstrøg. De afblomstrede mælkebøtter har hun malet som en påmindelse om forgængelighed midt i det grønne forår. Maleriet "Aftenmarker" viser de lange skygger mod dagens afslutning og har inspireret til udstillingens titel.

ELSEBETH NORRIE: EFTER BLOMSTRINGEN

Akvarel, 40 x 30 cm, 2015

CAMILLA RASBORG: BUNDFALD #8

Restvand fra akvarelmaling på papir, 39 x 36 cm, 2016

Camilla Rasborg arbejder med kasserede genstande og materialer, og sporene af deres forgængelighed. En vissen blomst fra sidste sommer er blevet til et smukt og poetisk værk, ligesom det grumsede bundfald fra det glas med vand, man skyller akvarelpenslen i. Disse genstande vækker en genklang af forladthed, af forgængelighed og af frihed. Frihed fordi de ikke mere har en værdi for andre.

CAMILLA RASBORG: SIDSTE SOMMERS BLOMST

Inkjet print, edition 1/5, 30 x 30 cm, 2016

Installation view: Anne Skole Overgaard og Camilla Rasborg

ANNE SKOLE OVERGAARD: HUS

Koldnål, 20 x 40 cm, 2016

Anne Skole Overgaard beskriver et landskab fra Norditalien i en serie kobbertryk. Billederne viser både en mark med majs der spirer frem - og de visne majsstængler efter høsten, hvilket kan minde om altings forgængelighed. Et bondehus, der også har set bedre dage, gengives ned til de enkelte smuldrede mursten. Skønheden i det solbeskinnede italienske landskab får en mørkere stemning i disse kobbertryk.

ANNE SKOLE OVERGAARD: MAJSMARK

Koldnål, 40 x 20 cm, 2016

ANNE SKOLE OVERGAARD: MAJS

Koldnål, 40 x 20 cm, 2016

Installation view: Sonja Lillebæk Christensen og Mette Juul

SONJA LILLEBÆK CHRISTENSEN: BÆRER AF DE DØDE TIL DØDSRIGET

Akvarel, 46 x 54 cm, 2016

Sonja Lillebæk Christensen maler en hverdagssituation, så det minder om overgangen til dødens rige. I hendes gouache går to mænd tur med en lille sort puddel. De går over en gangbro og er lige ved at forsvinde ud af syne, så kun kragerne og træerne står tilbage. Det dagligdags motiv rummer en diskret symbolik, hvor broen bliver passagen til dødens rige og kragerne sidder tilbage som budbringere fra den anden side.

METTE JUUL: TAMARAS MOR

Inkjet print, 36 x 26 cm, 2016

METTE JUUL: TAMARAS MOR

Inkjet print, 26 x 36 cm, 2016

Mette Juul fanger en flig af andre menneskers liv med sit kamera, så man både bliver nysgerrig og grebet af den underlige stemning i fotografierne. En dame graver sent om aftenen med en spade. Hun graver de blomsterløg ned som hun lige har fået af sin søster der er kommet på besøg fra landet. Det er en af de få planter der er tilbage fra deres afdøde forældres hus. I Mette Juuls fotografier fornemmer man at noget særligt er på færde.