NICHE

Fototapet på billboard

Billboardet kan ses døgnet rundt
fra d. 8. januar til d. 10. februar 2016
udenfor Sydhavn station
Ernst Kapers Vej 1
2450 København SV

Anne Skole Overgaard udstiller et foto af en tom niche i billboardet ved siden af Charles Svejstrup Madsens skulptur af en fiskerkone fra Gl. Strand, som i et år er placeret ved Sydhavn station. Nichen viser fraværet af en skulptur.
I nichen har der engang stået en mindre skulptur, sandsynligvis af jomfru Maria eller en anden helgen. Nichen stammer fra ydermuren på et hus i den italienske by Sabbioneta, der blev bygget op fra grunden i renæssancen. Byen er et usædvanligt rendyrket eksempel på renæssancens teorier om den ideelle by, med stjerneformet forsvarsmur og med gader der følger et stringent system. I dag virker byen som et underligt sted; halvt tom og halvt beboet, halvt museum og halvt by.

Nu sidder der en række ståltråds-pigge i nichen til at holde duerne væk. Omkring nichen sidder resterne af en dekorativ kant, og den øvrige kant er repareret med et nyt lag puds.

København er i øjeblikket under langvarig ombygning i forbindelse med metrobyggeriet og andre større anlægsprojekter. I den forbindelse er flere skulpturer gemt væk og pakket ned, men en af de hengemte skulpturer er kommet frem i lyset igen. På foranledning af udstillingsstedet Sydhavn Station, er Charles Svejstrup Madsens skulptur "Fiskerkone" fra Gl. Strand, opstillet på Sydhavn Stations Plads, i et år fra juli 2015 til juli 2016.

I løbet af opstillingsperioden bliver fiskerkonen endvidere akkompagneret af nutidskunst i et stort billboard, der er sat op uden på stationen på en mur under jernbanebroen. Heri vil de 10 kunstnere bag Udstillingsstedet Sydhavn Station, lave skiftende udstillinger i plakatformat der på forskellige måder forholder sig til besøget. Den femte kunstner i rækken er Anne Skole Overgaard. De øvrige kunstnere er: Jens Axel Beck, Sonja Lillebæk Christensen, Claus Ejner, Thorgej Steen Hansen, Heidi Hove, Morten Jacobsen, Mette Juul og Camilla Rasborg og Ulla Hvejsel.

Tak til Statens Kunstfond og Københavns Kommune.

Se nichen som akvarel